Kişinin yaşadığı cemiyet zarfında kıymeti olan , kudret, hesap ve özge davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tübaşöğretmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara için insanoğluın davranışlarında belirli gelişmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı suretiyle kasıtlı olarak ve isteyerek değçalışmame meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok teşhismı kuruluşlabilmektedir. Fakat, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen teşhism:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı suretiyle ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin amaçlarına yakışır ) değçalışmame meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık için;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının mergup yönde değçalışmatirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değçalışmame kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç baş öğesi vardır.
1. Ammaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı tekmil kültürler karınin birdır. Ammaçların içinde ne olduğu ve öğrenme karınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için değçalışmaebilir, fakat sürecin doğbirliı değçalışmamez.
Yetişek kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca biryoğun filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin kabul edilen standart teşhismı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları suretiyle kasıtlı olarak istendik davranış değçalışmaikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın zarfında eğitime üzerine bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları suretiyle”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değçalışmaikliği” ve “süreç” kabilinden kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Yetişek, sima karınin dirim boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere yakışır olabileceği kabilinden istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin çalışmaletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim merkezleri kabilinden mekânlarda maruz eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. Doğrusu eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim tutulmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belirli bir tasavvur ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise otomatik gelişen ölçüsüz ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki fert bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir cümle olarak ele hileındığında ise eğitim sisteminin üç baş ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Literatür; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, donanım, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Müddetç; meslek zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, yetki, test skorları kabilinden mergup davranış değçalışmaiklikleridir.